Wednesday, July 26, 2006

cite seeeraaamm (18pl)

ahmad baru diterima bekerja sebagai pengutip duit bayaran bagi perabot di courst mammorth..
dia bercadang nak bekerja bersungguh utk melanjutkan pelajaranya nanti.. satu hari dia disuruh ke
kg batu cincin yg leh dikatakan terkenal dgn cita2 seram dari kawan2 yg pernah pergi ke situ..
tp dia tekadkan jugak diri utk ke sana "biarlah apa org kata, aku kesana nak buat kerja, bukan
pegi mkan angin", bisik hati kecilnya.. lalu dia pon memulakan perjalanan ke sana, dilihatnya
hutan disitu sgt tebal.. dia mula gelisah tapi ditenangkan juga hatinya. setelah jauh dia mnyusuri denai2 dan semak2
tebal, dia sampai ke satu perkampungan.. dilihatnya ada warung di jalan utk ke kampong. "baik aku minum dulu, boleh juga aku
aku tanyakan alamat rumah yg aku cari ni",kata ahmad dam memasuki warumg tersebut. ada sorang pakcik
datang kepadanya lalu melihatnya atas bawah, ditatapnya wajah ahmad.. "anak nak minum apa?"tanya pakcik itu..
"bagi saya teh ais ye pakcik, err minum aje" kata ahmad. pakcik itu pon berlalu." setelah dia mghantar air, baru aku ajukan pertanyaan
alamat ini" kata ahmad sambil memegang failnya... pakcik itu kembali dgn minuman yg diorder td.. belom sempat ahmad membuka bicara,
pakcik itu trlebih dahulu mengajukan soalan, "anak ni dari bandar ke? hendak ke mana?, tanya pakcik itu.." ye pakcik, saya datang nak cari
alamat ini" kata ahmad sambil mghulurkan alamatnya.. pakcik itu terdiam sebentar."pakcik tahu alamat nih, tapi ni kan dah petang" katanya..
ahmad hairan, "kenapa pakcik? macam ada sesuatu saja?", tnya ahmad sambil mggaru kepala yg x gatal."rumah ini terletak paling dalam dihujung kmpg ini,
iaitu berhampiran dgan hutan tebal. slalunya tiada org berani kesitu tanpa hal yang pnting,
kerana tuan rumahnya seorang pawang yg misteri" pakcik itu merenung jauh ke langit."apa maksud pakcik?", ahmad masih kehairanan
dan berdebar2." dia tu datang ke kmpg ini setahun yg lalu, dia membina rumah disitu sendirian, dia jarang keluar dari rumah itu
walau utk ke kedai sekalipun. tp yg menjadi ketakutan org kmpung, bila ada org luar yg mencarinya utk berubat pasti
akan ada sesuatu berlaku selepas itu, contohnya ada org melihat dikawasan rumahnya seperti ada sekumpulan lembaga yang tgah melakukan
keramaian pada malam hari, dan lembaga2 itu katanya 10 kali besar dari anak" katanya sambil menuding jari pada ahmad. terkedu ahmad seketika.
"dan baru2 ini pakcik ada terdengar yang dia boleh merubah menjadi harimau, sebab itu lah dia tak pernah kekedai utk membeli makanan
kerana khabarnya beliau akan memburu di hutan bila menjelma menjadi harimau", pakcik itu bangun dan berkata lagi" anak seeloknya berzikir sebelom kerumahnya
dan pohon perlindungan Allah agar tidak ada perkara buruk berlaku nanti" kata pakcik itu sambil tersenyum. ahmad terdiam, peluh dingin di ubun2 rambutnya
mula turun. beliau didalam dilema samaada meneruskan niatnya atau pulang sahaja. setelah berfikir panjang, ahmad memutuskan untuk pulang sahaja, "biarlah aku dibuang
kerja, aku tak rela jika hayat ku tamat disini sahaja", bisik hati kecilnya. ahmad bangun dan berjalan kearah pakcik itu" berapa bayaranya pakcik?" sambil
menunjukan teh ais yg diminum tadi" err 80 sen je nak, ahh.. anak nak pergi dah ke? marilah pakcik tunjukan jalan". kata pakcik itu. " err saya x berapa yakin lah pakcik
, x pe lah, biar saya pulang dulu saja" kata ahmad dan berlalu dari situ. pakcik itu memandang kereta yg dibawa ahmad laju meninggalkan kampung itu sambil hati kecilnya berkata
" selamat duit aku lg aihh bulan nih... hehe.. kena klepet" kata pakcik itu dan berlalu masuk ke kedainya sambil nyanyi lagu nirvana 'smell like teen spirt.
rupa2 nya ahmad adalah mangsa ke 8 yang di klepet pakcik itu yang tau pakai prabot tp bayor x tau..

sekian.

No comments:

Followers

Blog Archive

Stat Counter