Thursday, June 29, 2006

saya tak pahaammm

Kisah berlaku di Singapura ..

Seorang YB (Yang Berhormat) sedang membuat lawatan di kawasan kampung di Sembawang. Di laman rumah Ah Chye, YB tu ternampak seekor babi yang satu kakinya kayu, terjengkek-jengkek.

"Tumpang tanya," kata YB kepada Ah Chye, "tapi kenapa satu kaki babi tu kayu?"

"Oh .. begini tuan .. satu malam perompak sudah masuk kita punya rumah. ikat kita orang semua, curi kita orang punya duit dan barang. Bila dia mau larikan diri, ini babi tiba2 serang itu perompak. Kita orang pun selamat lorr!"

"Ohh, I see," kata YB sambil keningnya berkerut kehairanan, "tapi saya masih tak faham .. apa fasal itu babi guna kaki kayu?"

"Oh .. begini tuan .. satu hari kita orang pergi itu wayang di Chua Chu Kang. Kita punya rumah mula terbakar. Itu babi kejutakan jiran2, sambil atur sistem timba air, dan bantu itu ahli bomba padam kebakaran. Kita rumah pun selamat lorr!"

YB dah mula sakit hati. "Nice tu Mr. Chye, memang nice! Tapi apa fasal itu babi punya kaki .. satu kayu?"

"Ohh .. begini tuan .." Ah Chye mula bercerita. "Dulu kita ada satu buta punya perigi. Satu hari, kita punya anak perempuan sudah jatuh itu perigi. Itu babi lompat masuk perigi dan keluarkan itu anak perempuan dari perigi dan tutup itu perigi dengan papan. Kita anak perempuan pun selamat lorr!"

YB tak tahan lagi lalu menjerit, "SAYA TAK FAHAM! Kenapa itu SIAL PUNYA BABI guna itu satu kaki kayu? "

Ah Chye selamba jer. "Tuan kan tahu, " katanya, "babi itu maciam punya pandai worr .. rugi makan kasi habis satu kali lorr..."

Babi tu kenyit sebelah matanya kat YB dengan comel secomel comelnyerrr.

No comments:

Followers

Blog Archive

Stat Counter